#Vlog 180 Je komt weer wat te weten
Voor mijn #vlog 180 ben ik woensdagnamiddag op stap gegaan van de Haverwerf tot aan de Grote Markt. Telkens sta ik er versteld van wat er achter iedere hoek schuilt gaat, ook als je zonder enige voorbereiding door de straten slentert. In dat verhaal neem ik je graag mee. Je kan het dan ook lezen op dit blog, en eerstdaags bekijken op mijn YouTube kanaal ‘Mechelen op zijn Best’
Een stad herleeft
De Haverwerf, ik kom er meermaals terecht, wat dan ook normaal is als je in de buurt woont. Ook hier merk ik duidelijk dat de lockdown zo goed als voorbij is, of toch niet ?
Er was alleszins veel beweging op dit drukke plein aan de Dijleoever. Al snel merk ik aan de aanlegsteiger van Rederij Malinska, twee stoere zeemannen op die naarstig aan het werk zijn aan de boten. Tijd om camera in de aanslag te zetten en poolshoogte te gaan nemen.
Dit is al een duidelijk teken dat de versoepelingen na de lockdown volop van start gaan. Voorbije maandag mocht de horeca de cafés en restaurants openen met gelukkig ook de bijhorende terrassen. Deze video bijdrage kan je hier weldra bekijken.
Hoera, de bootjes varen terug !
Maar ok, ik raak aan de praat met de shippers die me opgelucht vertellen dat ze donderdag hun elektrische boten terug mogen opstarten, en aan het seizoen kunnen beginnen. “Morgen is de grote dag” zegt schipper Walter Smits. Het seizoen goedmaken, dat zal net als in de horeca niet meer lukken, maar goed ze kunnen starten en terug toeristen doorheen onze Dijle varen. Heel wat groepen die een boottrip gereserveerd hadden in mei of juni, hebben noodgedwongen moeten annuleren
“Wij zijn ons hier goed aan het voorbereiden zodat we de mensen binnen de ons opgelegde regels van de corona maatregelen een goede en veilige vaart kunnen aanbieden. Afstand houden, mondmasker dragen, ontsmettingsgel voor de handen, … en de mensen gaan comfortabel kunnen zitten. Spijtig genoeg kunnen we op de rondvaart niet de normale 40 personen meenemen op de boot maar een maximum van 20 mensen. Voor ons als rederij is dat een spijtige zaak, maar we moeten denken aan de mensen die met ons meevaren” besluit Walter.
Wie wil meevaren is niet verplicht te reserveren, maar het wordt wel aangeraden om zeker te zijn van een zitplaats. Bij de herstart worden de boottochten tijdens de werkdagen beperkt tot vijf per dag. Op zaterdag en zondag 10 vaarten per dag. Vanaf juli gaat men dan 7/7 terug naar het normale van 10 vaarten per dag. Meer informatie is te verkrijgen op de website www.bootjesinmechelen.be
Mechelse horeca terug in bloei !
Na deze aangename babbel aan en op het water ontmoet ik Nick Schenkels uitbater van restaurant Lam’eau (Lamot). We geraken aan de praat op het terras waar zoals het hoort aan alle veiligheidsregels is voldaan. Ook dit interview kan je eerstdaags bekijken op het YouTube kanaal.
De fiets en corona
Aan de voet van de Lamotbrug ontmoet ik twee Gemeenschapswachten. Wat staan jullie hier te doen mannen ? Ok ik zie het al, fietsers mogen niet over de Lamotbrug rijden van de Haverwerf naar de Vismarkt en omgekeerd. Dit is op zich niets nieuws, dat bestaat al langer, maar wat wel nieuw is is dat fietsers ook niet met de fiets aan de hand over de brug mogen.
Hoe geraak je dan als fietser aan de overkant. Simpel zeggen de mannen in het purperen jasje, de mensen moeten rondrijden langs de Guldenstraat of de Kraanbrug, maar mogen niet naar de Vismarkt met de fiets. En dit tussen 11.30 en 01.00 uur. Ahja, en meteen viel mijne euro waarom mensen verontwaardigd waren over deze maatregel. Toch nog snel meegeven dat o.a pizzakoeriers wel over de brug en door de Bruul mogen fietsen, kwestie van geen koud eten thuis geleverd te krijgen. Heb jij hier een antwoord op ? Maar ok, begrijpen wie begrijpen kan.
Je hebt ze misschien al wel opgemerkt, de nadarhekken als tijdelijke fietsenstallingen. Wel beste lezers, dit is een maatregel die tot doel heeft om te kunnen voldoen aan de maatregelen opgelegd door de Nationale Veiligheidsraad. Wat de horeca betreft hebben zij de toelating gekregen van het stadsbestuur om de terrassen uit te breiden. Hetzelfde geldt voor de winkelstraten als de Bruul en de Ijzerenleen waar een te volgen richting, aangeduid met witte pijlen, dient gevolgd te worden.
Om geen overvloed aan fietsen voor de winkels te krijgen heeft men beslist om extra fietsenstallingen als op de Grote Markt en Ijzerenleen met naderhekken te plaatsen. Op zich een goed idee, want geeft toe, winkelen daar moet je plezier aan beleven, en dan zal dat beetje meer afstand tot aan de fietsenstalling het niet minder plezant maken.
Sorry dat ik soms wat recht voor de raap schrijf, maar dit is het gevolg van het pestgedrag van een zootje buren die me al meer dan een jaar het leven zuur maken.
Meer fietsenstallingen !
Ik zal nu positief verder schrijven. Er komen in de stad maar liefst 538 nieuwe fietsstallingen bij. Dan heb ik het over 269 beugels en 49 nieuwe locaties. Top initiatief !
Om dit allemaal waar te maken heeft men nog deze bestuursperiode een budget van 90.000 euro voorzien op jaarbasis. Dankzij de aangepaste fietsinfrastructuur, de autoluwe binnenstad, de Mechelse fietszone en fietsstraten maar vooral de goesting om meer te fietsen, zien we een stijging in het fietsgebruik bij de Mechelaars. Jawel we zijn goed bezig met het milieu.
“Mechelen fietsstad is onze nummer 1 ambitie. Deze legislatuur willen we dan ook de plaats van de fietser in onze stad versterken. We promoten het fietsen en dus is er ook nood aan meer plaats om die fiets te stallen. Op 49 nieuwe locaties komen er nieuwe fietsbeugels en nog eens 50-tal extra locaties volgend jaar zowel in de binnenstad als in de dorpen.” vertelt Mobiliteitsschepen Vicky Vanmarcke.
Fietsende Mechelaars trappen er op los !
De stijgende trend van het aantal fietsers, waarbij Mechelen bij de koplopers van de centrumsteden hoort, tellen we sinds 2019 via de fietsteller aan het Nekkerspoelstation en een teller aan de Brusselpoort. Dit zijn de twee drukste toegangswegen tot het stadscentrum, waardoor ze een goede indicatie geven over het fietsgebruik in Mechelen. De aantallen die worden geteld zijn alvast indrukwekkend. Zo stond de teller aan de Brusselpoort na 8 maanden op 1 miljoen fietsers stadinwaarts.
Na een eerste grootschalige inventarisatie van fietsen en stallingen in 2019, werden de fietsenstallingen, en het aantal gestalde fietsen in beeld gebracht. Het resultaat er is ruimte voor 3381 fietsen in de stallingen van de stad, en er werden 5426 fietsen geteld.
Fietsenstalling op maat van de fiets
De opkomst van de elektrische fiets en allerhande bakfietsen vragen nieuwe kwaliteitseisen voor een fietsenstalling. Men investeert in een duurdere fiets, maar wil die ook goed en veilig kunnen stallen. Daarom zet men ook in op ruime, kwaliteitsvolle en veilige fietsstalplaatsen voor alle types van fietsen. Ook organisatoren van grote evenementen zullen bewaakte fietsenstallingen moeten voorzien, hierin heeft de stad zelf bij evenementen al het goede voorbeeld gegeven.
Tegen 2024 heeft men de ambitie om 5000 extra fietsstalplaatsen te realiseren en dit zowel voor publieke functies als in woonbuurten. Wordt Mechelen dan toch de fietsstad van Vlaanderen ?
Tijdens deze vlogwandeling op zoek naar lokaal nieuws loop ik voorbij de vele horeca terrassen. Eerlijk gezegd, dit is toch wel één van de dingen die de stad kleur geven en leven brengt in de brouwerij.
Tekst, foto’s en video Verschueren Eddy voor Mechelen op zijn Best
Wist jij dat je dit blog en video kanaal al kan steunen vanaf 1 € / maand ? Neem snel een kijkje op mijn Patreon pagina