Mechelse handelaars in de bloemen op Digital Payment Day
Febelfin organiseerde op zaterdag 11 mei als vertegenwoordiger van de financiële sector, de eerste editie van Digital Payment Day. Medewerkers van het NSZ (Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen), CEO Karel Van Eetvelt vergezeld door Benjamin Van Laethem (ondernemersbegeleider bij Unizo) en een vertegenwoordiger van vzw Mechelen Meemaken, deelden 60 bloemen boeketten uit bij lokale handelaars in het centrum van Mechelen. Ook de marktkramers op de zaterdagmarkt werden in de bloemetjes gezet voor het aanbieden van digitaal betalen, waar ook burgemeester Bart Somers poolshoogte kwam nemen.
Niet alle handelaars bieden digitaal betalen
Betalen met de bankkaart is zo goed als dagelijkse kost. En toch zijn er vandaag nog steeds handelaars die hun klanten niet de mogelijkheid bieden om digitaal te betalen. Slechts twee derde van de actieve ondernemers biedt zijn klanten wel de mogelijkheid. 44% van de handelaars zou het wel overwegen omdat het de veiligheid verhoogd, en er dan ook minder geldtransport moet gebeuren om het cash op te halen.
“De hoofdreden waarom één derde enkel cash toelaat, is de onduidelijkheid rond de kostprijs.” zegt Christine Mattheeuws als voorzitter NSZ. “Zolang er onduidelijkheid is over de kostprijs, zullen we niet meer ondernemers over de streep kunnen trekken. De ondernemer ziet door het bos de bomen niet meer. Bij kaartbetalingen is er de transactiekost, huur of aankoop van de terminal, …”
Mechelse handelaars volgen het digitaal verhaal
Ik liep mee met de delegatie om de ondernemers die het wel gebruiken de vraag te stellen waarom het wel interessant is. Bij enkele handelaars krijg ik te horen dat door het niet aanbieden van digitaal betalen ze veel klanten mislopen.
“De bedoeling van Digital Payment Day is consumenten en handelaars ervan te overtuigen dat digitaal betalen heel handig is” aldus Karel Van Eetvelt “Wij hebben honderd handelaars gehoord in Mechelen, en stellen vast dat er toch wel een klein aantal nog geen digitaal betalen aanbiedt, waarmee Mechelen toch wel mee is met het digitaal verhaal” (Meer interview op de video onderaan)
Zo sprak ik met Veronica Nordenlöw en Yves De Schouwer, Mechelse ondernemers bij ‘ZOET’ in de Onze-Lieve-Vrouwestraat 108, ooit het kleinste snoepwinkeltje in de stad. “Het is heel makkelijk voor ons omdat we minder cash in de winkel hebben“ vertelt Yves “Het is heel makkelijk het digitaal betalen. Mensen kunnen nu ook scannen met de telefoon, en het gaat veel sneller dan cash betalen.“ voegt Veronica eraan toe. (Meer interview op de video onderaan)
Consumenten betalen nog teveel cash
Onze betaalkaart gebruiken we vandaag bijna overal, horeca, kappers, dokters, ziekenhuizen, tankstations, … het is niet meer weg te denken. En toch betaalt vandaag 63 procent nog met cash.
We maken dus als consument nog lang niet van alle betaalmogelijkheden gebruik. Het kastje (terminal) waar we onze bankkaart en code moeten indrukken, dat is al lang ingeburgerd, maar betalen met de smartphone, dat kan beter. Vooral het betalen van kleine bedragen daar hebben we nog moeite mee. Slechts 4% maakt gebruik van het laatste nieuwe snufje ‘contactloos betalen’.
“Het is voor mij makkelijker dan cash betalen, omdat ik achteraf makkelijker kan controleren of ik effectief wel het juiste betaald heb” vertelt Muizenaar Harry Viaene die als blind persoon gebruik maakt van zijn bankkaart. “Stel dat ik briefjes of muntstukken bij me heb, dan moet ik vooraf goed weten hoeveel geld ik precies bij me heb. Met mijn kaart is het makkelijker omdat het een uniform systeem is. Via voice-over op mijn smartphone kan ik achteraf ook makkelijk controleren”
Markthandelaars geloven in digitaal betalen
De zaterdagmarkt was voor mij de ideale gelegenheid om marktkramers die de weg naar digitaal betalen gevonden hebben, enkele vragen te stellen. “Wij kunnen eigenlijk niet anders meer “ aldus Luc Mariën of Luc Vis, vishandelaar en woordvoerder voor de marktkramers. “Als we vandaag willen verkopen, moeten we ook zorgen dat de klanten kunnen betalen. En opvallend heel veel jonge mensen, vooral beneden de dertig hebben helemaal geen cash geld meer op zak” (Meer interview op de video)
Deze actie van Febelfin werd uiteraard niet enkel in Mechelen georganiseerd. Ook partners uit de betaalwereld en de handelsfederaties (Bancontact, Payconiq by Bancontact, Mastercard, Visa, Worldline, Unizo, UCM, Comeos, NSZ, SDZ, Europabank en CCV) hebben dit initiatief mee ondersteund. De organisaties hopen met dit initiatief meer ondernemers een duwtje in de rug te geven om ook in de digitale wereld te stappen.
Tekst, foto’s en video Verschueren Eddy voor Mechelen op zijn Best