Winter in Antwerpen werd voorbije zondag officieel afgesloten met ’t Stad trakteert. Vier weken lang konden we genieten van een magisch winterwonderland. Deze editie kwamen bijna 1.300.000 bezoekers een kijkje nemen. Het hoge bezoekersaantal ondanks het koude en dan natte weer toont aan dat de mensen Winter in Antwerpen gemist hebben tijdens de coronacrisis. Het vuurwerk kende een recordopkomst van 140.000 toeschouwers.
Openingsweekend
Bezoekers van ‘Winter in Antwerpen‘ zullen ongetwijfeld gemerkt hebben dat het openingsweekend al meteen een voltreffer was. Bijna 125.000 bezoekers kwamen genieten van een sfeervol ingeklede binnenstad. Met de openingsshow op de ijspiste, een optreden van Metejoor in het Joe Christmas House, verschillende straatanimaties en musical-acts aan de ‘Singing Christmas Tree’-tribune op de Handschoenmarkt werd Winter in Antwerpen meteen goed ingezet.
Wondere werelden in Sinjorenstad
Nieuw dit jaar was dat de pleinen elk een eigen naam en aankleding kregen. Een sprookjesland voor een ijskoningin op het Steenplein (Het Bevroren Rijk), de nostalgische sfeer van een authentieke kerstmarkt op de Grote Markt (Plaza Historia), sportieve winterpret op de Groenplaats (Wintertopia) en een wereld van verwondering en muzikale verrassingen op de Handschoenmarkt (Symphonia).
De Lichtjeslaan op de Suikerrui en de molen met maretak, een primeur, waren erg in trek om sfeervolle foto’s te nemen. In de molen kregen bezoekers bovendien een afgedrukte en digitale foto aangeboden door de stad die ze konden delen met vrienden en familie: authentieke Antwerpse kerstwensen. Onze-Lieve-Vrouwekathedraal werd ook vaak gefotografeerd nu ze uit de steigers is en weer in zijn volle glorie te bewonderen is.
De klassiekers bleven scoren. Zo genoten de ruim 900.000 passanten van een sfeervol aangeklede kerstmarkt, die met meer dan 80 kraampjes slingerde van de Groenplaats tot aan het Steenplein. 33.000 schaatsers kwamen hun kunsten uittesten op de ijspiste op de Groenplaats. 35.000 bezoekers kregen vanuit het reuzenrad een prachtig zicht over de stad. Talrijke fans en muziekliefhebbers brachten een bezoek aan het Joe Christmas House, waar bijna 300 uur liveradio werd uitgezonden, of woonden een van de vele verrassingsoptredens bij. De winterbars Den Après op de Groenplaats en Bar Den op het Steenplein waren ook een groot succes.
Vuurwerk
Op 31 december zette Antwerpen het nieuwe jaar traditiegetrouw in met een knal en dat was een succes. 140.000 bezoekers waren onder de indruk van het prachtige vuurwerkspektakel boven de Schelde en wensten elkaar het beste toe voor het nieuwe jaar. Dat is een recordaantal en maar liefst 20.000 toeschouwers meer dan bij de overgang van 2019 naar 2020. De uitzending van het vuurwerk op Eén kon rekenen op bijna 800.000 kijkers.
’t Stad trakteert
Vandaag trakteerde de stad haar bewoners om het nieuwe jaar feestelijk in te zetten. De bezoekers konden nog een laatste keer genieten van Winter in Antwerpen en hun gratis jetons inruilen voor een consumptie, schaatsbeurt of rondje op het reuzenrad.
Bezoekersaantallen
71% van alle bezoekers kwam uit België. Ook heel wat buitenlandse toeristen brachten een bezoek aan Winter in Antwerpen. Het merendeel van de opkomst kwam uit Nederland (68,2%), Frankrijk (6,8%) en Duitsland (4,7%). Daar waren dagjestoeristen bij maar ook bezoekers die langer in de Scheldestad verbleven. De Antwerpse hotels kenden in de eerste week van de kerstvakantie een hoge bezettingsgraad van maar liefst 73,6%.