Imposante kranen plaatsen fiets- en voetgangersbrug van 115 ton
Tweede brug verbindt het Rode Kruisplein met de in aanbouw zijnde parkeertoren Parking Keerdok (Mechelen-Noord) langs de N16. Twee imposante kranen tilden en draaiden vrijdagmorgen 25 maart de tweede fiets- en voetgangersbrug op haar plaats. In de nabije toekomst komt er nog een brug tussen het Keerdok en Winketkaai.
Sinds 2018 wordt het gebied rond het Keerdok en de Eandissite, gelegen tussen de Dijle, Guido Gezellelaan en de N16, ontwikkeld tot een duurzame en hoogwaardige compleet nieuwe woonwijk met een hotel, een parkeergebouw en een publiek groen park.
Vrijdagmorgen was ik vroeg uit de veren om het spectaculaire bouwwerk boven de Afleidingsdijle op zijn plaats te zien hijsen. Helaas niet vroeg genoeg want de mobiele hijskranen van firma M.J. van Riel uit Nederland hadden een groot deel van hun taak al geklaard. Toch heb ik voor u nog een interessante reportage kunnen maken die je korteling hier en op mijn YouTube kanaal kan bekijken. Mis deze video zeker niet, abonneer u vandaag nog via deze link https://www.youtube.com/SamenopwegmetEddy.
De eerste brug werd reeds enkele maanden terug geïnstalleerd. Het is een betonnen brug die lager hangt dan deze metalen brug die vrijdag op haar plaats gehesen is. Deze fiets- en voetgangersbrug werd in verschillende delen aangevoerd. Naast het viersterrenhotel Van der Valk werden de brugdelen aan elkaar bevestigt.
Twee mobiele kranen heffen samen 115 ton
Voor dit karwei werden twee mobiele kranen met respectievelijk een capaciteit van 500 ton en 700 ton uit Nederland aangevoerd. Ik keek mijn ogen uit als ik naast deze mastodonten als een Demag AC-700 stond, en toch zijn het nog niet de grootste. De firma M.J. van Riel beschikt nog over een kraan met een capaciteit van 1200 ton.
Zitbank van 55 meter
“De plaatsing van de fiets- en voetgangersbrug was nog complexer en groter dan de operatie van de stalen draagstructuur van de brug voor gemengd verkeer die eind verleden jaar geplaatst werd. In theorie kunnen de twee kranen 1.200 ton dragen, maar omdat ze zover over het water moesten reiken, was toch dergelijke capaciteit nodig. De kranen werden tot het uiterste belast. De brug heeft een lengte van circa 55 meter en is 5 meter breed. Op de brug is ook een zitbank voorzien van 55 meter lang, waardoor iedereen op een fantastische manier boven het water kan verpozen op de brug”, aldus Greet Geypen, schepen van Stadsontwikkeling.
Toegankelijk vanaf begin juni
“De komende weken wordt het wegdek van de brug nog afgewerkt, wordt het laatste beton van de fundering nog gestort en worden de leuningen en de verlichting nog geplaatst. De afwerking van de brug is voorzien tegen begin juni. Vanaf dan wordt het jaagpad opnieuw geopend en is het voor iedereen toegankelijk”, vertelt schepen van Openbare Werken Patrick Princen.
“Deze fiets- en voetgangersbrug zal in de eerste plaats aangename en veilige verplaatsingen tussen de Eandistip en de Keerdoksite mogelijk maken. In een volgende fase worden beide armen van de Dijle overspannen met een brug, waardoor een fiets- en voetgangersknooppunt tussen de wijken Noord en Battel ontstaat. Ook bewoners van het centrum zullen zo via de groenere vesten en het toekomstige Keerdokpark naar de jaagpaden langs de Dijle kunnen fietsen. Zo wordt de nieuwe wijk geen uithoek van de stad, maar een groene stapsteen in het stedelijk weefsel aan de boorden van het Keerdok.”
De brug wordt gebouwd door de aannemers Herbosch Kiere uit Kallo en CSM uit Hamont Achel. Ook aan de eerst geplaatste betonnen brug voor gemengd verkeer wordt nog hard gewerkt. De werken aan deze brug zullen begin juni eveneens afgerond worden. De reden dat men de eerste brug in beton geplaatst heeft is omdat deze lager ligt en dan ook bij hoogtij in het water zal hangen.
Kostenplaatje 2.8 miljoen voor twee bruggen
De realisatie gebeurt in samenwerking tussen de Vlaamse Waterweg en de stad Mechelen. Bouwheer is de Vlaamse Waterweg, Financiering gebeurt door de stad Mechelen, die hiervoor ook subsidies kreeg van Vlaanderen. Het kostenplaatje bedraagt zo’n 2,8 miljoen euro voor de twee bruggen. Dit jaar worden beide bruggen begin juni geopend. De opening van het parkeergebouw wordt eind 2022 verwacht.
Mis zeker de videoreportage niet inclusief interessante interviews. Abonneer u (gratis) vandaag nog via deze link https://www.youtube.com/SamenopwegmetEddy
Tekst, foto’s en video Verschueren Eddy en Stad Mechelen met dank voor de medewerking.